λέγει που Ήράκλειτος ότι πάντα χωρει καί ούδέν μένει καί ποταμου ροηι απεικάζων τά όντα λέγει ώς δίς ές τόν αύτόν ποταμόν ούκ άν έμβαίης Eraclito dice in qualche luogo che tutto scorre via e che niente rimane immobile, e paragonando le cose alla corrente di un fiume afferma che non potresti entrare due volte nello stesso fiume. (Platone, Cratyl, 402a) |
Se sottoponiamo alla considerazione del nostro pensiero la natura o la storia umana o la nostra specifica attività spirituale, ci si offre anzitutto il quadro di un infinito intreccio di nessi, di azioni reciproche, in cui nulla rimane quel che era, dove era e come era, ma tutto si muove, si cambia, nasce e muore. Questa visione primitiva, ingenua,
ma sostanzialmente giusta del mondo
è quella dell'antica filosofia greca
e fu espressa chiaramente
per la prima volta
da Eraclito: (Engels, Anti-Dühring) |
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Ivo Bergamini | |||||||||
Alle origini del movimento operaio indiano. | |||||||||
Classi, caste e movimenti politici nell'India coloniale. 1857-1918 The Origins of the Labour Movement in India Classes, castes and political movements in colonial India. 1857-1918 | |||||||||
Il libro ripercorre la formazione delle forze politiche nazionaliste nell’India sotto la dominazione britannica e le loro espressioni in movimento politico, dalla prima grande insurrezione del 1857 al termine della Prima guerra mondiale. The book describes the origins of Indian nationalist political forces under British rule and their becoming a political movement, from the first great insurrection of 1857 to the end of the First World War. The first important cycle of workers’ struggles – although combined with the nationalist movement – developed in India in 1905-08. But there was no connection whatsoever to Marxist theory, nor did there exist any Socialist political organisation, not even of a general nature. The young Indian revolutionaries faced British colonial domination with spirit of sacrifice and heroism, but with a completely cross class view of the struggle for national liberation. The myth of the unity of all the people was deep rooted in these young people. Together with a religious ideology sanctifying the exploitation of the peasants, this myth was a powerful contribution to excluding any idea of social revolution from their minds, affecting heavily and for long the progress of the Indian labour movement towards its own political and organisational autonomy. The relevance of the subjects treated in this book has increased today with the rise of the Asian giants, which brings their past history as well as their contemporary reality to wider public attention. | |||||||||
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2007; 712 pagine, rilegato 2007, hardcover, 712 pp., chronological tables, bibliography, list of places, biographies, index of names | |||||||||
ISBN 978-88-86591-13-3 | |||||||||
€ 25,00 | |||||||||
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